eventmarketing

5 stappen om je evenement als salesmiddel in te zetten

Evenementen zijn goudmijnen voor marketeers. Ze zijn impactvoller dan social media campagnes en meer direct dan wekelijkse blogs. Events zijn optimale platformen om mensen en merken te connecten op een waardevolle en transformatieve manier.

Event als communicatiemiddel
Bedrijven gebruiken steeds meer events als een belangrijk deel van hun communicatie- en marketingmix. Evenementen zijn een ideale communicatietool, die uniek persoonlijk contact mogelijk maakt met je doelgroep op een manier dat de ‘ervaring’ van je product of merk centraal staat. Dit geeft evenementen een belangrijke economische waarde.

Krachtige eventmarketing
Evenementen zijn krachtige en impactvolle marketing tools, ze veranderen de manier waarop merken zichzelf promoten. Een event helpt bedrijven en merken authentieker te interacten met hun doelgroepen. Maar als het evenement niet gealigneerd is met de sales van het bedrijf, of met de bedrijfsdoelen, dan zal het niet efficiënt zijn, en enkel een massief gat in het budget veroorzaken zonder dat er enige positieve return tegenover staat.

Eventstrategie linken met je sales doelstellingen
Daarom is het, als je een event plant met een marketing doel, cruciaal om een manier te vinden waardoor je je eventstrategie synchroniseert met je verkoopdoelstellingen. Hoe doe je dit? Check de volgende stappen. Die zullen je mening definitief veranderen over eventmarketing die je helpt de gewenste ROI te bereiken.

Stap 1: evalueer de verkoopstrategie van je merk
Voordat je beslist om eventmarketing in te zetten ter verbetering van je business KPI’s, moet je je verkoopstrategie bekijken. Welke hoofddoelstellingen wilt jouw bedrijf bereiken het volgende kwartaal? Welk zijn de belangrijkste acties die moeten worden genomen? Wat zijn de indicatoren die moeten worden gemeten? Het evalueren van de verkoopstrategie is belangrijk zodat je kunt inschatten of een event organiseren wel nuttig is. Er zijn situaties, vooral bij nieuwe bedrijven, waar je je beter focust op inbound marketing of het verbeteren van je product. Een evenement organiseren vraagt namelijk resources die je kunt investeren in andere domeinen (zoals social media of talentdevelopment) zodat je je merk verder kunt ontwikkelen. Als je beslist dat je bedrijf klaar is voor een evenement, ga naar de volgende stap.

Stap 2: bepaal de belangrijkste verkoopdoelstellingen die je via eventmarketing wilt bereiken
Een assessment maken van de salesstrategie zal je helpen te begrijpen welke doelen je moet overwegen wanneer je straks een event gaat organiseren. Ga je proberen meer klanten aan te trekken? Wil je de merkbekendheid verhogen of meer leads vergaren? Ga je de loyaliteit van je klanten versterken, of is het iets heel anders dat je wilt bereiken? Het ontwerp van je event wordt volledig bepaald door wat je wilt bereiken. Vermijd op verschillende verkoopdoelstellingen te mikken, dit zal de impact van je event verlagen en je deelnemers verwarren. Kies een specifiek doel en ga ervoor!

Stap 3: match het deelnemersprofiel met je buyer persona’s
Ben je niet zeker wie je publiek is? Kijk naar je buyer’s persona’s. Wie zijn ze? Wiens leven wil je beïnvloeden? Voor wie zijn je producten of diensten? Het is duidelijk dat je je deelnemersprofiel moet matchen met de salesdoelen die je wil bereiken. Dit zal beïnvloeden welke gasten je krijgt, gaande van bestaande klanten tot nieuwe prospecten.

Stap 4: gebruik eventmarketing om mensen in verrukking te brengen, niet om te verkopen
Laten we even niet denken aan evenementen, maar wel aan blogs. Content marketing is een krachtige manier om merkbekendheid te verhogen, hoog gekwalificeerde leads aan te trekken en meer klanten te verkrijgen. Maar de bedrijven die content marketing succesvol inzetten, verkopen hun producten niet via de artikelen die ze publiceren. In tegendeel, ze gebruiken content om hun lezers in verrukking te brengen en hen te voorzien van waardevolle inzichten. Een event moet je op dezelfde manier benaderen. Plan geen evenement juist om je producten of services te verkopen. Zorg dat je eerlijk bent met je publiek en focus op hen te voorzien van zoveel mogelijk waarde. Als wat je biedt waardevol is voor je deelnemers en van goede kwaliteit, dan zal de rest snel volgen.

Stap 5: faciliteer samenwerkingen tussen event planning, marketing en sales teams
Je kunt niet zomaar een evenement organiseren voor je bedrijf zonder je acties te matchen met de planning, marketing- en verkoopteams. Zij moeten allemaal participeren vanaf het concept van het event en mee beslissen welke acties helpen de gewenste doelen te bereiken.

Er is geen tekort aan bedrijven en merken die events organiseren juist omdat collega-bedrijven en –merken dat doen. Als je écht impact wil hebben met deze manier van marketing, moet je eerst een stapje terug zetten en je hele eventstrategie herdenken. Zo ben je er zeker van dat deze goed in lijn is is met de verkoopdoelen van je bedrijf.

Meer weten over je evenement als salesmiddel of wil je andere tips voor het organiseren van een evenement? VKOZ events & communicatie denkt graag met je mee. Bel 010-2107961 of stuur een mail met je (aan)vraag naar info@vkoz.nl.

Bron: Eventplanner

Scroll naar boven