Mobike Rotterdam
Mobike
Rotterdamse primeur van Mobike in Nederland
Mobike, ’s werelds eerste en grootste aanbieder van deelfietsen, startte in november 2017 met een pilot in Rotterdam. Hierbij werd gekozen voor een gefaseerde aanpak, waarbij in eerste instantie 150 fietsen werden geplaatst. Het doel van de pilot was om het gebruik van de hightech fietsen intensief te monitoren, op basis waarvan de opzet zoveel mogelijk kon worden afgestemd op de wensen van de gebruikers en andere belanghebbenden in Rotterdam. Mobike heeft gekozen voor Rotterdam vanwege het internationale en ondernemende karakter van de stad en de no-nonsense mentaliteit. Daarnaast werkt Mobike goed samen met de gemeente en andere belanghebbenden, om rekening te houden met de verschillende belangen en de lokale wensen.
Promotie
Rotterdam
500
Concept
Project
200
Oranje merchandise door de hele stad
VKOZ was benaderd door Public Matters uit Den Haag, ‘een public affairs & lobbyadviesbureau dat is gespecialiseerd in beleidsbeïnvloeding en strategische communicatie’. Zij waren op zoek naar een lokale partner om de Mobike fietsen te lanceren in Rotterdam en hebben ons tevens in contact gebracht met het International Expension team van Mobike uit Londen, met wie wij hebben samengewerkt. Omdat wij toen nog een kantoor midden op de Coolsingel hadden, was dit de ideale plek om een promotiedag te starten, welke op 23 december plaatsvond.
We hadden via een ander bedrijf een promotieteam samengesteld dat door de stad reed op Mobike deelfietsen. Zij deelden kerstmutsen en andere giveaways uit, zoals coupons voor 20 gratis ritten om de Mobike fiets uit te proberen.
Mobike gaat viral met #MobikeSanta
Ook gingen we online te werk om de deelfietsen te promoten: er liep via social media een #MobikeSanta actie, waarmee deelnemers kans maakten op een jaar lang gratis fietsen. De promotie leverde ook mooie foto’s van Rotterdam op! Het team had een social media frame, waar iedereen die iets kreeg op de foto ging. Door het zowel online als offline promoten van Mobike, hebben we voor een zo groot mogelijk bereik gezorgd. Dit hebben wij voornamelijk gedaan door het promotieteam merchandise te laten verspreiden en goed gebruik te laten maken van communicatie naar de mensen.
Op social media ging de hashtag #MobikeSanta viral!
"Rotterdam. Make it Happen."
Wist je dat...
Een sterke branding van je event voor naamsbekendheid zorgt? Je naam en logo worden hierdoor zichtbaar.