Rotterdam viert de stad!
Rotterdam Festivals
180 treden naar het dak van het Groothandelsgebouw
In 2016 vierde Rotterdam 75 jaar wederopbouw met een culturele manifestatie. We vierden de stad met onder andere vlaggen op de brug, een reuzenrad en grote baby's op gebouwen. Daarnaast vierden we dit fenomeen ook met televisieprogramma's, pop-upstores en uiteraard met De Trap die tegen het Groothandelsgebouw stond, naast het Rotterdam Centraal Station. Het was een ontwerp van architectenbureau MVRDV en telde maar liefst 180 treden!
Manifestatie
Rotterdam
799.000
Concept
Communicatie
1
VKOZ voegde twee campagnes toe
Om de 75 jaar wederopbouw te vieren, was er een programma voor een heel jaar ontwikkeld, waarbij alles om 75 draaide. Na een half jaar merkte de projectgroep dat het niet zo leefde in de stad. Om deze reden vroegen zij hulp aan VKOZ. Wij ontwikkelden twee campagnes:
Ik viert de stad! Dit was een oproep voor mensen die een evenement in de stad organiseerden. Zij konden aanhaken en hierbij boden we voornamelijk free publicity aan. We leverden promotiemateriaal, een speciale website waar hun evenement werd vermeld, maar hierbij moesten zij wel een link leggen met de wederopbouw. Meer dan 18 evenementen haakten aan, zoals Stadsfestival Op z'n Rotterdams, speciaal Moederdag concert van RJSO in de Doelen, Scapino Ballet en Miniworld.
Jouw verhaal. Deze campagne stond in het teken van een verhalenwedstijd, waarbij mensen hun verhaal konden indienen en de drie besten een prijs wonnen. De hoofdprijs was een overnachting in De Euromast! We hadden een verhalenboek waar deze verhalen uiteindelijk in kwamen te staan. De verhalenwedstrijd spoorde mensen aan hun unieke Rotterdamverhaal op papier te zetten.
75 jaar wederopbouw van Rotterdam gevierd
De Trap was een erg groot succes en zelfs bekend in het buitenland. Onverwachts werd het reuzenrad ook een groot succes, welke wij op een later moment bij de Markthal plaatsten. Met meer dan 100 projecten bereikte Rotterdam viert de stad! 10 miljoen mensen via social media en 799.000 bezoekers. Mede dankzij onze campagnes, De Trap en het reuzenrad, waarbij De Trap het meest bekend was en veel nieuwsplatformen heeft bereikt. We hebben de stad Rotterdam goed gevierd, waarbij de wederopbouw centraal stond.
Het reuzenrad bij de Markthal
"Rotterdam, blijf alsjeblieft een neverending story."
NRC